
Nelostasot (esim. Trans Alp -reitit) poljetaan pitkillä reiteillä, joilla aikataulun vuoksi on tärkeää edetä riittävän nopeasti. Etapeilla liikutaan päivittäin kohtuullisen korkealla jopa 2700 metrin korkeudessa ( jo hiukan ohuempi ilmanala ) ja ne sisältävät kaiken tyyppistä ja vaihtelevaa maastoa sekä teknisesti vaativiakin

St. Antonista Gardajärvelle suuntautuvalla Trans Alp -reittimme varrella ylitetään klassikkosolia, nautitaan pitkien nousujen piinasta, syödään hyvin alppimajoissa lounastaen ja nautitaan huikeista laskuista ja ylänköajeluista. Majoitukset pikkukylissä ja alppimajoilla ovat viihtyisiä ja yhteisillä illallisilla kerrataan päivän kokemukset ja suunnitellaan seuraavia päiviä. Matka on paljon enemmän kuin pelkkää maastopyöräilyä – se on todellinen kerran elämässä -kokemus, jota et tule unohtamaan!
Heti St. Antonista lähdön jälkeen matkan luonne alkaa hahmottumaan kun siirrytään Verwallin upeaan laaksoon, vastaavia nimittäin matkan varrella riittää. Reitti jatkuu Tirolin ja Vorarlbergin raja-alueilta Itävallasta Sveitsiin, jossa pudottelemme legendaarisen yli 1000 korkeusmetriä tarjoavan Fimba-solan laskun! Seuraavina päivinä siirrymme kohti etelää ja pääset muun muassa Bormioon, Passo di Gaviaan, Madonna di Campiglioon ja lopulta Brentan vuoriston kautta Eteläisille Alpeille Gardajärvelle. Viikon aikana on tarjolla teknisesti haastavia etappeja, mutta kaikki maasto on ajettavissa. Tällä matkalla ei varmasti tule tylsää!
Klassisen Transalp -reitin suunnittelussa on pyritty minimoimaan asfaltin määrä, mikä tarkoittaa myös teknisiä haasteita ja osuuksia, joilla pyörää voi joutua työntämään. Mukana on upeita alppipolkuja, joiden maisemat ilahduttavat jokaista maastopyöräilijää ja riittävästi teknistä haastetta myös kokeneille polkuajajille.
HUOM! Tämä matka on suunnattu maastopyöräilijöille, jotka haluavat nauttia alppimaisemista, kohdata haasteita ja rakastavat polkuajoa. Koska päivittäiset etapit ovat melko pitkiä, vaaditaan matkalle osallistumiseen hyvä peruskuntoa. Kyky selviytyä 1600 metrin nousuista peräkkäisinä päivinä on tarpeen. Myös pitkät laskut kuuluvat päivittäiseen ohjelmaan, ja varma pyöränhallinta alamäessä on edellytys tälle matkalle. Matkalla emme kuitenkaan pidä kiirettä, joten maisemista ehtii nauttia – vaikka vaikeat osuudet vaatisivatkin pyörän työntämistä. Tutustu reittiin tarkemmin kohdassa Alustava ohjelma ja arvioi omaa osaamistasi ja jaksamistasi sen pohjalta. Ilmoitetut korkeuserot toimivat suuntaa antavina.
HUOM! Matkan toteutumiseen tarvitaan vähintään viisi osallistujaa.
Ajankohta:
4.–12.7.2026 (la – su)
Majoitus:
3*** hotellit ja majatalot reitin varrella
Opaskohde:
Kohteessa You Travelin suomalainen pyöräopas
Tyyppi: Oma maastopyörä (ei sähköpyörä!)
Pyöräilypaketti:
You Travelin oppaan vetämä pyöräilyohjelma ja matkatavaroiden kuljetus sisältyvät matkan hintaan
Vaativuustaso: 4
Nelostasot (esim. Trans Alp -reitit) poljetaan pitkillä reiteillä, joilla aikataulun vuoksi on tärkeää edetä riittävän nopeasti. Etapeilla liikutaan päivittäin kohtuullisen korkealla jopa 2700 metrin korkeudessa ( jo hiukan ohuempi ilmanala ) ja ne sisältävät kaiken tyyppistä ja vaihtelevaa maastoa sekä teknisesti vaativiakin
Alustava lentoaikataulu:
AY1401: HEL 08:00 – MUC 09:35
AY1404: MUC-HEL 16:15-17:50
Lentokenttäkuljetukset:
MUC– St Anton noin 3 h 30 min ja Gardajärvi – MUC lentokenttä n. 5 h
Paikkatilanne:

You Travelin opas:
Trans Alpilla You Travelin oppaanasi pyöräilee Sami Sarsama.
Opastetun pyörämatkan lounaat eivät sisälly matkan hintaan. Sääolosuhteiden yms. vuoksi muutokset mahdollisia.
Tälle matkalle ei ole mahdollista vuokrata pyörää vaan mukaan tulee ottaa oma, hyvin huollettu maastopyörä (enduro, trail, MTB – suositus: täysjousitettu ja tubeless) sekä omat varaosat ja varusteet:
Koska lentokoneessa ei saa kuljettaa sähköpyörää edes akku irrotettuna, matkalle ei voi osallistua sähköavusteisella pyörällä.
Pyöräilyn vaativuustaso on merkitty asteikolla 1-4. Asteikko on suuntaa antava ja kertoo pyöräilymatkan keskimääräisen tasokuvauksen.
1 = Ykköstason pyörämatkat sijoittuvat pääasiassa helpoille pyörä- ja maanteille. Ne kulkevat yleensä matalalla laaksoissa, jokien varsilla ja taajamissa tai helpoilla metsäteillä ja matalilla harjanteilla Reiteillä on vain vähän korkeuseroja, eivätkä ne sisällä erityisesti teknisiä taitoja vaativia kohtia.
2 = Kakkostason reiteillä liikutaan valtaosin helppotasoisilla pyöräilyyn tarkoitetuilla teillä tai poluilla verrattain matalissa korkeuksissa laaksoissa ja taajamissa. Etapit sisältävät ykköstasoon verrattuna hieman enemmän nousuja ja laskuja sekä metsäteitä, joilla korkeuserot ovat kuitenkin maltillisia. Kakkostasolla on ainoastaan vähän teknistä taitoa vaativia tai lyhyitä haastavampia osuuksia, reittien yleistaso on maltillinen.
3 = Pyöräilymatkojen kolmannella tasolla nousujen ja laskujen määrä, pituus sekä jyrkkyys kasvavat. Reitit pidentyvät ja niiden sijainti käy useammin korkeammissa kohdissa, joissa ilma on ohuempaa. Reitit sisältävät paikoitellen teknisempiä tai hankalammin kuljettavia kohtia, kuten kapeahkoja polkuja tai pitkiä ja vauhdikkaampia alamäkiosuuksia. Kolmostason reittejä suositellaan henkilöille, joilla on suhteellisen hyvä kunto.
4 = Nelostasot (esim. Trans Alp -reitit) poljetaan pitkillä reiteillä, joilla aikataulun vuoksi on tärkeää edetä riittävän nopeasti. Etapeilla liikutaan päivittäin kohtuullisen korkealla jopa 2700 metrin korkeudessa ( jo hiukan ohuempi ilmanala ) ja ne sisältävät kaiken tyyppistä ja vaihtelevaa maastoa sekä teknisesti vaativiakin