Trans Alp St. Anton - Garda Trans Alp - St. Anton - Garda Haasta itsesi ja lähde mukaamme maastopyöräillen Alppien yli!

Kuusi elämyksellisistä ajopäivää, yli 10 000 nousumetriä, lähes 400 kilometriä, haastavia reittejä ja huikeita maisemia!

Tämä Trans Alp -matka eli Alppien ylitys maastopyörällä on juuri se kokonaisvaltainen kerran elämässä -kokemus, josta olet aina haaveillut. Alpit todellakin ylitetään konkreettisesti pyöräillen pohjois-eteläsuunnassa Itävallan St. Antonista Italian Gardajärvelle ja välissä poljetaan upeissa maisemissa myös Sveitsissä. Kuuden päivän Alppien ylityksen aikana poljemme useilla kuuluisilla maastopyöräreiteillä. Näitä ovat muun muassa Fimban sola ja sen reilusti yli 1000 korkeuserometrin omaava upea singletrack-lasku, Passo Costainas, Montozzon satula ja vaikuttava Val Mora. Oppaamme Samin tarkoin testaama pyörävaellus haastaa fyysisesti sopivalla tavalla, mutta tarjoaa samalla huikeat maisemat ja fiilikset maastopyörän selästä käsin!

  • Tarkasti pyörävaellusta varten suunniteltu reitti
  • Matkalla mukana kokenut pyöräilyopas Sami Sarsama
  • Matkatavaroiden kuljetus majoitusten välillä
  • Pääset haastamaan itseäsi huikeilla reiteillä, nauttimaan maisemista hyvin suunniteluilla tauoilla ja herkuttelemaan hintaan sisältyvillä illallisilla
  • Oma pyörä kulkee lennoilla mukana, jolloin pääset polkemaan reitin tutulla kalustolla
  • Matka päättyy Gardajärvelle, missä on matkan kruunaama vapaapäivä
  • Yhteinen infotilaisuus toimistollamme Lauttasaaressa ennen matkaa

Vaativuustaso

Nelostasot (esim. Trans Alp -reitit) poljetaan pitkillä reiteillä, joilla aikataulun vuoksi on tärkeää edetä riittävän nopeasti. Etapeilla liikutaan päivittäin kohtuullisen korkealla jopa 2700 metrin korkeudessa ( jo hiukan ohuempi ilmanala ) ja ne sisältävät kaiken tyyppistä ja vaihtelevaa maastoa sekä teknisesti vaativiakin osuuksia ja äkillisesti vaihtuvia sääolosuhteita. Etapeilla on mukana päiväreppu ja pyörää voi joutua jopa työntämään tai kantamaan hankalimmissa kohdissa. Tyypillisesti nämä reitit sisältävät pitkiä ja jyrkkiä nousu- sekä laskuosuuksia ja päiväkohtaiset nousumetrit ovat noin 1500 metrin luokkaa. Suositellaan hyväkuntoisille sekä kokeneille maastopyöräkuskeille.

Lue lisää

Trans Alp St. Anton - Garda

Alppien ylityksessä haastat itsesti

St. Antonista Gardajärvelle suuntautuvalla Trans Alp -reittimme varrella ylitetään klassikkosolia, nautitaan pitkien nousujen piinasta, syödään hyvin alppimajoissa lounastaen ja nautitaan huikeista laskuista ja ylänköajeluista. Majoitukset pikkukylissä ja alppimajoilla ovat viihtyisiä ja yhteisillä illallisilla kerrataan päivän kokemukset ja suunnitellaan seuraavia päiviä. Matka on paljon enemmän kuin pelkkää maastopyöräilyä – se on todellinen kerran elämässä -kokemus, jota et tule unohtamaan!

Heti St. Antonista lähdön jälkeen matkan luonne alkaa hahmottumaan kun siirrytään Verwallin upeaan laaksoon, vastaavia nimittäin matkan varrella riittää. Reitti jatkuu Tirolin ja Vorarlbergin raja-alueilta Itävallasta Sveitsiin, jossa pudottelemme legendaarisen yli 1000 korkeusmetriä tarjoavan Fimba-solan laskun! Seuraavina päivinä siirrymme kohti etelää ja pääset muun muassa Bormioon, Passo di Gaviaan, Madonna di Campiglioon ja lopulta Brentan vuoriston kautta Eteläisille Alpeille Gardajärvelle. Viikon aikana on tarjolla teknisesti haastavia etappeja, mutta kaikki maasto on ajettavissa. Tällä matkalla ei varmasti tule tylsää!

Klassisen Transalp -reitin suunnittelussa on pyritty minimoimaan asfaltin määrä, mikä tarkoittaa myös teknisiä haasteita ja osuuksia, joilla pyörää voi joutua työntämään. Mukana on upeita alppipolkuja, joiden maisemat ilahduttavat jokaista maastopyöräilijää ja riittävästi teknistä haastetta myös kokeneille polkuajajille.

HUOM! Tämä matka on suunnattu maastopyöräilijöille, jotka haluavat nauttia alppimaisemista, kohdata haasteita ja rakastavat polkuajoa. Koska päivittäiset etapit ovat melko pitkiä, vaaditaan matkalle osallistumiseen hyvä peruskuntoa. Kyky selviytyä 1600 metrin nousuista peräkkäisinä päivinä on tarpeen. Myös pitkät laskut kuuluvat päivittäiseen ohjelmaan, ja varma pyöränhallinta alamäessä on edellytys tälle matkalle. Matkalla emme kuitenkaan pidä kiirettä, joten maisemista ehtii nauttia – vaikka vaikeat osuudet vaatisivatkin pyörän työntämistä. Tutustu reittiin tarkemmin kohdassa Alustava ohjelma ja arvioi omaa osaamistasi ja jaksamistasi sen pohjalta. Ilmoitetut korkeuserot toimivat suuntaa antavina.

Alk.  2995 €

HUOM! Matkan toteutumiseen tarvitaan vähintään viisi osallistujaa.

FAKTAT

Ajankohta:
4.–12.7.2026 (la – su)

Majoitus:
3*** hotellit ja majatalot reitin varrella

Opaskohde:
Kohteessa You Travelin suomalainen pyöräopas

Tyyppi: Oma maastopyörä (ei sähköpyörä!)

Pyöräilypaketti:
You Travelin oppaan vetämä pyöräilyohjelma ja matkatavaroiden kuljetus sisältyvät matkan hintaan

Vaativuustaso: 4
Nelostasot (esim. Trans Alp -reitit) poljetaan pitkillä reiteillä, joilla aikataulun vuoksi on tärkeää edetä riittävän nopeasti. Etapeilla liikutaan päivittäin kohtuullisen korkealla jopa 2700 metrin korkeudessa ( jo hiukan ohuempi ilmanala ) ja ne sisältävät kaiken tyyppistä ja vaihtelevaa maastoa sekä teknisesti vaativiakin osuuksia ja äkillisesti vaihtuvia sääolosuhteita. Etapeilla on mukana päiväreppu ja pyörää voi joutua jopa työntämään tai kantamaan hankalimmissa kohdissa. Tyypillisesti nämä reitit sisältävät pitkiä ja jyrkkiä nousu- sekä laskuosuuksia ja päiväkohtaiset nousumetrit ovat noin 1500 metrin luokkaa. Suositellaan hyväkuntoisille sekä kokeneille maastopyöräkuskeille.

Alustava lentoaikataulu:
AY1401:
HEL 08:00 – MUC 09:35
AY1404: MUC-HEL 16:15-17:50

Lentokenttäkuljetukset:
MUC– St Anton noin 3 h 30 min ja Gardajärvi – MUC lentokenttä n. 5 h

Paikkatilanne:

You Travelin opas:

Trans Alpilla You Travelin oppaanasi pyöräilee Sami Sarsama.

Trans Alp – alustava pyöräilyohjelma

Opastetun pyörämatkan lounaat eivät sisälly matkan hintaan. Sääolosuhteiden yms. vuoksi muutokset mahdollisia.

Alustava etappiohjelma

  • Päivä 1: Saapuminen St. Anton am Arlbergiin
    Aamulento Müncheniin ja kuljetus lentokentältä hotelille St. Anton am Arlbergiin, jossa puramme pyörät laukuista ja nautimme illallisen. Pyörälaukut säilytetään puolestamme pyöräilyosuuden ajan ja toimitetaan meille matkan päätteeksi Gardajärvelle.
  • Päivä 2: St. Anton – Verwallin laakso: 50 km, nousua 1300 m
    Lyhyen esittelyn ja pyörän tarkistuksen jälkeen suuntaamme Verwallin laaksoon ja reitille Heilbronnerin majalle. Lounaan jälkeen laskeudumme Koppsin järvelle ja jatkamme Galtüriin, josta seuraamme laakson pyörätietä Ischgliin.
  • Päivä 3: Fimba-solan kautta Sveitsiin: 35 km, nousua 1500 m
    Aamumme alkaa kauniilla nousulla Heidelbergerin majalle. Lyhyen tauon jälkeen nousemme Fimber-solan reittiä, joka saattaa vaatia pyörän työntämistä. Palkintona on pitkä lasku Engadiniin, pääosin teknisiä polkuja pitkin. Päivän määränpää on Scuol.
  • Päivä 4: Val Bella 30 km, nousua 1600 m
    Tänään on luvassa uusi kohokohta – reitti Valbellan läpi. Ensin nousemme rauhallisesti Passo Costainasille, jonka jälkeen edessä on jyrkempiä nousuja poluilla. Paras osuus on lopussa, jossa laskeudutaan vaikuttavan laakson läpi. Majoittuminen Santa Maria im Münstertalissa.
  • Päivä 5: Passo del Gallo, 50 km, nousua 1400 m
    Vaikuttavien maisemien halki kuljemme korkeiden laaksojen, sujuvien polkujen ja kolmen suuren sinisen järven ohi kohti Bormiota. Loppuhuipennuksena poljetaan vielä Bormiosta Santa Catherinaan – ja sitten olut hotellin terassilla on ansaittu.
  • Päivä 6: Passo di Gavia ja Montozzo Saddle, 70 km, nousua 2000 m
    Aamun nousua Gavian solaan ei kannata kiirehtiä – tänään tarvitaan paljon energiaa. Solalta laskeudutaan Transalp-haastetta varten valmistellulla polulla. Lyhyen tauon jälkeen keskiaikaisessa juustokylässä edessä on uusi vaativa nousu. Montozzo-satula on haastava, mutta palkintona on upea lasku Lago Pian Palulle.
  • Päivä 7: Passo Bregn d’Ors, 95 km, nousua 1700 m
    Dimarosta nousemme ensin kauniin metsän läpi Madonna di Campiglioon. Pian suuntaamme kohti ihanaa vuoristomajaa suuren vesiputouksen vieressä. Kahvin ja kakun vahvistamina jatkamme nousua Passo Bregn de l’Orsille, ohittaen kauniin Lago d’Agolan Brentan juurella. Pitkän soratielaskun ja asfaltin yhdysosuuksien jälkeen saavutamme viimeisen laskun Riva del Gardaan.
  • Päivä 8: Vapaapäivä Gardajärvellä
  • Päivä 9: Kotiinpaluu
    Tapaamme aamulla kuljettajamme kanssa, pakkaamme pyörät ja itsemme kyytiin ja nautimme kuljetuksesta Münchenin lentokentälle, josta paluulento Helsinkiin illalla.

Lisätietoja matkasta

Oma maastopyörä

Tälle matkalle ei ole mahdollista vuokrata pyörää vaan mukaan tulee ottaa oma, hyvin huollettu maastopyörä (enduro, trail, MTB – suositus: täysjousitettu ja tubeless) sekä omat varaosat ja varusteet:

  • varaosat/huoltosetti: sis. ainakin jarrupalat, sisäkumit, paikkaussarja ja pumppu sekä lukko (saat tarkemman varustelistauksen varauksen jälkeen lähempänä matkaa)

Koska lentokoneessa ei saa kuljettaa sähköpyörää edes akku irrotettuna, matkalle ei voi osallistua sähköavusteisella pyörällä.

Varustelista

  • Kypärä ja ajolasit/ aurinkolasit
  • Pyöräilyyn ja kävelyyn sopivat kengät ja ajohanskat (reitillä joutuu ajoittain työntämään pyörää)
  • Polvisuojat ja tarvittaessa kyynärsuojat (jos olet tottunut käyttämään)
  • n. 1,5 l juomapullo, juomarakko tms. päivän vedentarpeeseen
  • Päiväreppu (n. 20–25 l), jonka kanssa voit polkea + sadesuoja repulle
    • Huonolle säälle vedenpitävät kerrokset
    • Lämpökerros viileälle kelille ja tarvittaessa ohuet käsineet, buffi / pipo 
    • Ensiapupakkaus/ henkilökohtaiset lääkkeet
    • Matkapuhelin ja tarvittaessa varavirtalähde
    • Aurinkovoide, uimapuku, jos uimatauko osuu kohdalle (viimeistään Gardalla)
    • Päivän välipala (myslipatukka, suklaa, pähkinät, jne.)
    • Käteistä lounaita ja juomia varten (kaikkialla ei käy maksukortti), maksukortti, henkilöllisyystodistus
    • Vakuutus
  • Saat tarkemman varustelistauksen varauksen jälkeen lähempänä matkaa

Matkan hintaan sisältyy

  • Reittilennot HEL – MUC – HEL (Ilman lisämaksua ruumassa voi kuljettaa yhden max. 23 kg painoisen matkatavaran.)
  • Lentokenttäkuljetukset Münchenin lentokenttä – St Anton ja Gardajärvi – Münchenin lentokenttä
  • You Travelin suomalainen pyöräilyopas
  • Majoitus jaetuissa kahden hengen huoneessa (ei mahdollisuutta yhden hengen huoneeseen)
  • Aamiaiset ja illalliset
  • Matkatavaroiden kuljetuspalvelu sekä tekninen tuki etappien välillä

Lisämaksusta

  • Lounaat ja juomat
  • Polkupyörän kuljetus lennolla
  • Vakuutus

Pyörän kuljetus lennolla

  • Polkupyörät lennoilla (Finnair) kauttamme 160 € meno-paluu (voit myös hankkia kuljetuksen itse suoraan Finnairilta sen jälkeen, kun olemme lähettäneet lentoliput n. kaksi viikkoa ennen matkaa).
  • Normaalina lisämatkatavarana kulkeva pyörälaukku saa painaa enintään 23 kg ja sen ulkoiset mitat (pituus x leveys x korkeus) voivat olla enintään 90 cm x 75 cm x 45 cm. Jos polkupyöräsi on painavampi (enintään 32 kg), veloitamme kuljetusmaksun lisäksi painavan matkatavaran lisämaksun, 65 €/ suunta.
  • Laukun mitat on ilmoitettava ennakkoon ennen lipunkirjoitusta!
  • Polkupyörät tulee pakata suojakoteloon, joka on tarkoitettu polkupyörien kuljettamiseen. (ohjaustangon tulee olla käännettynä eturenkaan suuntaisesti, polkimet tulee irrottaa ja renkaiden ilmanpaine tyhjentää minimiin). 
  • Polkupyörän suojakotelon hyväksytyt maksimimitat riippuvat lentokonetyypistä, jolla lentosi liikennöidään: https://www.finnair.com/fi-fi/matkatavarat-finnairin-lennoilla/erikoismatkatavarat
  • Sähköpyöriä ei voi kuljettaa matkatavarana, vaikka akku olisi kytketty irti tai poistettu.
  • Saavuthan lähtöselvitykseen hyvissä ajoin ennen lentosi lähtöä, sillä polkupyörät vaativat erikoiskäsittelyä.

Hyvä tietää

  • Trans Alp tarkoittaa Alppien ylittämistä pyörällä, yleensä Itävallasta tai Saksasta Italiaan. Reittejä on useita, ja ne vaihtelevat teknisestä maastopyöräilystä helpompiin gravel- tai trekking-reitteihin. Matka kestää yleensä 5–10 päivää, ja etapit voivat olla 300–600 km pitkiä, korkeuserojen vaihdellessa 4 000–20 000 metriin.
  • Maastopyöräilijänä sinun täytyy kokea Trans Alp ainakin kerran elämässäsi. Alppien ylitys tarjoaa unohtumattoman elämyksen. Ja kyllä – harjoittelu on ehdottomasti tarpeen. Loppujen lopuksi vietät useita päiviä satulassa, tuntikausia kerrallaan. Yksikään Trans Alp -päivä tai -ylitys ei ole samanlainen, mutta voimme luvata yhden asian: Alppien ylitys on kaiken vaivan arvoinen, ja siitä riittää kerrottavaa pitkäksi aikaa!
  • Tällä Trans Alp -pyöräilymatkalla saat kaiken valmiiksi suunniteltuna: pieni ryhmä, asiantunteva opas ja räätälöidyt reitit, jotka mukautuvat osallistujien taitotasoon. Me huolehdimme majoituksista, matkatavaroiden kuljetuksesta ja paluukyydistä, jotta sinä voit keskittyä nauttimaan vuoristosta ja kehittämään ajotaitojasi.
  • Voit lukea oppaamme Samin kokemuksista tällä unelmien reitillä täällä Maastopyörällä elämyksellisesti yli Alppien, osa 1 ja täällä Seikkailu yli Alppien toteutti pitkäaikaisen unelman, osa 2
  • Kutsumme sinut ilmoittautumisen jälkeen yhteiseen infotilaisuuteen, joka pidetään You Travelin toimistolla Lauttasaaressa; ajankohta varmistuu myöhemmin. Jos et pääse paikalle, saat erillisen infokirjeen aiheesta tapahtuman jälkeen.
  • Huomioithan, että Alpeilla sattuvat onnettomuudet eivät yleensä kuulu tavallisen matkavakuutuksen piiriin. Tämä koskee erityisesti pelastusoperaatioita, kuten helikopterikuljetuksia. Järjestäjällä ja oppailla on vastuuvakuutus, mutta osallistujat vastaavat itse omasta vuoripelastusvakuutuksestaan. Suosittelemme, että tarkistat ennen matkaa, kattaako oma vakuutuksesi vuoristossa tapahtuvat pelastustoimet. Mikäli ei, voit hankkia erillisen vakuutuksen esimerkiksi omalta vakuutusyhtiöltäsi.

Pyöräilymatkojen vaativuustaso

Pyöräilyn vaativuustaso on merkitty asteikolla 1-4. Asteikko on suuntaa antava ja kertoo pyöräilymatkan keskimääräisen tasokuvauksen.

1 = Ykköstason pyörämatkat sijoittuvat pääasiassa helpoille pyörä- ja maanteille. Ne kulkevat yleensä matalalla laaksoissa, jokien varsilla ja taajamissa tai helpoilla metsäteillä ja matalilla harjanteilla Reiteillä on vain vähän korkeuseroja, eivätkä ne sisällä erityisesti teknisiä taitoja vaativia kohtia.

2 = Kakkostason reiteillä liikutaan valtaosin helppotasoisilla pyöräilyyn tarkoitetuilla teillä tai poluilla verrattain matalissa korkeuksissa laaksoissa ja taajamissa. Etapit sisältävät ykköstasoon verrattuna hieman enemmän nousuja ja laskuja sekä metsäteitä, joilla korkeuserot ovat kuitenkin maltillisia. Kakkostasolla on ainoastaan vähän teknistä taitoa vaativia tai lyhyitä haastavampia osuuksia, reittien yleistaso on maltillinen.

3 = Pyöräilymatkojen kolmannella tasolla nousujen ja laskujen määrä, pituus sekä jyrkkyys kasvavat. Reitit pidentyvät ja niiden sijainti käy useammin korkeammissa kohdissa, joissa ilma on ohuempaa. Reitit sisältävät paikoitellen teknisempiä tai hankalammin kuljettavia kohtia, kuten kapeahkoja polkuja tai pitkiä ja vauhdikkaampia alamäkiosuuksia. Kolmostason reittejä suositellaan henkilöille, joilla on suhteellisen hyvä kunto.

4 = Nelostasot (esim. Trans Alp -reitit) poljetaan pitkillä reiteillä, joilla aikataulun vuoksi on tärkeää edetä riittävän nopeasti. Etapeilla liikutaan päivittäin kohtuullisen korkealla jopa 2700 metrin korkeudessa ( jo hiukan ohuempi ilmanala ) ja ne sisältävät kaiken tyyppistä ja vaihtelevaa maastoa sekä teknisesti vaativiakin osuuksia ja äkillisesti vaihtuvia sääolosuhteita. Etapeilla on mukana päiväreppu ja pyörää voi joutua jopa työntämään tai kantamaan hankalimmissa kohdissa. Tyypillisesti nämä reitit sisältävät pitkiä ja jyrkkiä nousu- sekä laskuosuuksia ja päiväkohtaiset nousumetrit ovat noin 1500 metrin luokkaa. Suositellaan hyväkuntoisille sekä kokeneille maastopyöräkuskeille.

Alue kartalla

Kuvia Trans Alpilta

Varaa matka

Ota yhteyttä